- מתחילים לגלות שהם מסוגלים לבצע דברים בכוחות עצמם. מתחילים בהדרגה לבצע פעולות שונות באופן עצמאי ומפגינים עצמאות.
- בודקים גבולות, כלומר עושים דברים שנאסר עליהם לעשות אותם, כדי לבחון מה יקרה אם בכל זאת יעשו אותם.
- פעוטות בגיל שנתיים לא יודעים לבטא באופן מילולי רגשות שליליים (תסכול, כעס, מבוכה, אשמה ובושה), ולכן מביעים את אותם רגשות באמצעות התנהגות הקרויה "התקף זעם" (temper tantrum). בזמן התקף הזעם, הם עשויים לזרוק חפצים, להטיח את עצמם על הרצפה, לחבוט בעצמם או בסובבים אותם, לצרוח ולהביע התנגדות.
- נהיים מודעים לעצמי שלהם ולעובדה שהם ישות נפרדת מהסובבים אותו (תהליך נפרדות), אף שהם עדיין תלויים רגשית בדמות המטפלת.
- לקראת גיל שלוש מסוגלים להיפרד בקלות מהוריהם.
- מתנגדים לשינויים מהותיים בשגרה.
- מתחילים לגלות עניין בגמילה מטיטולים.
- נהנים לעזור למבוגרים במטלות שונות, למשל בקניות, בבישול או בגינון.
- מגלים הבנה לגבי הצורך לחלוק חפצים, צעצועים או מאכלים עם אדם אחר.
- מגלים חיבה (affection) כלפי בני משפחה וחברים כולל כלפי ילדים צעירים מהם.