מדריך הורים להתפתחות הילד

התפתחות תקינה

גיל:

תחום התפתחות:

תקשורת


  • ציוני דרך
    התפתחותיים

  • טיפים להורים


  • נורות אזהרה


  • קריאה מעשירה

שפה – החלק הראשון של שלב המלמול  (babbling) מתרחש בתקופת הגיל שבין 6-3 חודשים. למלמול הראשוני יש אופי של משחק קולי. המלמול הוא אקראי, עם שינויים בעוצמת הקול, בגובה הקול ובקצב שלו, והוא עשוי לכלול חיוכים ושיעולים. מגיל חמישה חודשים, התינוק כבר משמיע הברות כמו "בָּה", "מָה" ו"אָה". זו ההתחלה של דיבור עצמאי. כשהתינוק מזהה פעולה מוכרת, כמו למשל לקיחת בקבוק אוכל ליד, הוא יכול להגיב בקול בשילוב עם תנועות נלהבות. המלמול משרת את הצורך של התינוק בגרייה עצמית. המלמול גורם לתינוק להיות מודע למיקום איבריו בעת השמעת הצלילים, תופעה שמכונה "משוב פרופריוצפטיבי". העובדה שהתינוק מקבל משוב עצמי כזה, גורמת לו להמשיך בייצור הפקות קוליות עד להפקת מילה. הפעוט שגדל נהנה לגלות את המגוון ההולך ומתרחב של הפקות הקול שהוא יכול להשמיע.

מבחינה תקשורתית, בתקופה זו מתחילות גם מחוות (ג'סטות), במיוחד כשהתינוק רוצה להשיג משהו מהאדם שמטפל בו. בתקופה זו התינוק מרחיב את התקשורת שלו באמצעות מבטים הכוללים יצירת קשר עין פעיל מצידו ומבט שמשדר רצון לדו-שיח עם האדם שנמצא מולו.

  • הושיבו את התינוק כשפניו מופנים כלפי האדם שמדבר אתו. חשוב לשמור על קשר עין בזמן הדיבור עם התינוק.
  • הפיקו בקולכם (ולא ממכשיר כלשהו) מגוון רחב של קולות וחזרו עליהם מספר רב של פעמים כדי שהתינוק יתחיל לחקות אתכם.
  • הקפידו לשאול את הילד שאלות, גם אם הוא עדיין לא יכול לענות לכם. כך תפתחו אצלו את היכולת להבין טוב יותר את השפה שהוא שומע ותעודדו אותו להביע את עצמו.
  • השאירו מרווח של זמן בין המשפטים הקצרים שלכם או אחרי השאלות, גם אם התינוק אינו משיב לכם, והביטו בו כשאתם מצפים לתגובה. לעיתים הוא יברבר ולעיתים יתבונן בכם בשקט מוחלט, אבל כך תפתחו אצלו הבנה של דו-שיח ושל התפקיד התקשורתי של השפה.
  • בזמן טיול עם התינוק בעגלה, דברו איתו על מה שקורה סביבכם במהלך הטיול. השתמשו במבעים קצרים בני 3-2 מילים. חזרו על המילים כמה פעמים.
  • גם בזמן שהתינוק משחק, השמיעו קולות ממרחקים שונים ומזוויות שונות בחדר, כדי שיסב את המבט שלו אליכם. חייכו אליו או חבקו אותו במידה שהצליח בכך. פעילות כזו מפתחת את כישורי השמיעה, ההקשבה והפניית תשומת הלב של הילד למתרחש סביבו.
  • קראו לתינוק סיפורים שמותאמים לגילו. השתדלו לקרוא את הסיפור עם הבעת רגשות ועם שינויים בקול, כך שהדיבור יהיה רבגוני ולא מונוטוני. אחת לכמה שניות התבוננו בתינוק ובדקו שהוא עוקב אחריכם. אם הוא מוסח, מקדו בעדינות את תשומת הלב שלו והמשיכו בקריאה.

מומלץ להתייעץ עם רופא ילדים התפתחותי כאשר:

  • התינוק לא מחייך חיוך חברתי בגיל 4 חודשים.
  • התינוק עדיין לא צוחק בקול בגיל 4 חודשים.
  • התינוק לא מפנה את ראשו לעבר מקור הקול.
  • התינוק לא ממלמל ולא משמיע קולות.
  • התינוק לא מראה סימנים שהוא נהנה בחברת אנשים סביבו.

ציוני דרך התפתחותיים

נורות
אזהרה

טיפים להורים

קריאה מעשירה

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

דילוג לתוכן