מדריך הורים להתפתחות הילד

התפתחות תקינה

גיל:

תחום התפתחות:

תקשורת


  • ציוני דרך
    התפתחותיים

  • טיפים להורים


  • נורות אזהרה


  • קריאה מעשירה

מסביבות גיל חצי שנה מתפתח המלמול  הקנוני, שהוא מלמול של הברות. תחילה המלמול כולל הברות המורכבות מאותן תנועות ומאותם עיצורים, תוך הכפלה של אותה הברה (למשל "בָּה-בָּה" או "נָה-נָה"). בהמשך המלמול הופך למלמול הברתי לא מוכפל, עם אותה תנועה אבל עם עיצורים שונים (למשל, "בָּה-דָה").  ולבסוף מופיע גם מלמול של הברות שונות עם תנועות שונות, כגון "אָה- גָה-בִּי-דוּ". תינוקות עם לקות שמיעתית כמעט לא משמיעים מלמול הברתי. העובדה שהתינוק מתחיל להשמיע את אותם צירופי קולות באופן סדיר ואולי אף באותם מצבים, מעידה על כך שהוא שולט יותר במלמול ושהמלמול שלו אינו אקראי. המלמול נהיה ארוך יותר, משתנה בעוצמה, במשך ובתדירות שלו ואפשר לזהות בו הנגנה (אינטונציה).

בתקופת גיל זו התינוק יתחיל להגיב יותר לקולות שאתם משמיעים לו וינסה לחקות אותם. התינוק מתחיל להבין חלק גדול ממה שנאמר לו וכך הוא מתחיל לבסס את אוצר המילים שלו.

מבחינה תקשורתית, בגיל זה התינוק לומד להבחין בין האנשים הקבועים בסביבתו שמטפלים בו לביו אנשים אחרים. המטפלים הקבועים הופכים למשמעותיים עבורו, והוא חווה את היעלמותם משדה הראייה שלו כנטישה. כך מתפתחת חרדת פרידה שמראה על התקשרות עמוקה של התינוק למטפל העיקרי שלו, לצד חרדת זרים שמתאפיינת ברתיעה מאנשים לא מוכרים.

בגיל 9 חודשים, התינוק כבר מסוגל להגיב להוראות פשוטות כדוגמת "תן", "קח", "לא".

  • דברו עם הילד במלים פשוטות, בקול רגוע ושקט. בקשו ממנו לקחת חפץ או למסור חפץ. עודדו אותו לחקות את הקולות שאתם משמיעים.
  • השתמשו במחוות ידיים מקובלות בחיי היום-יום, למשל נפנוף יד לשלום תוך אמירת "ביי-ביי" או "להתראות" כשנפרדים ממישהו, או מחוות יד של "תן" או "קח".
  • שירו לילדכם מגוון שירים שמלווים בתנועות ידיים, למשל "ידיים למעלה על הראש".
  • שחקו עם התינוק במשחקי "קו-קו". כסו את פניו בכפות הידיים שלכם ושאלו איפה הוא, תוך קריאה בשמו. אחר כך כסו את הפנים שלכם, שאלו "איפה אבא/אימא?" ופִתחו את כפות הידיים תוך כדי הפניית המבט אל ילדכם. המשחק הפשוט הזה מטפח את כישורי הריכוז ותשומת הלב של התינוק ומסייע לו להתמודד עם חרדת הפרידה. אפשר גם להחביא חפץ כלשהו לנגד עיניו של התינוק ואז לשאול "איפה החפץ?".
  • אפשרו לתינוק ליצור בועות רוק בפה שלו. הרגל זה מחזק את שרירי השפתיים.
  • במשך כמה דקות בכל יום, הראו לתינוק תמונות של חפצים ועצמים שונים מחיי היום-יום ואמרו בקול את שם החפץ שבתמונה. אפשר להיעזר גם בספרי תמונות לפעילות זו.

יש להיוועץ עם רופא ילדים התפתחותי כאשר:

  • בגיל 9 חודשים הפעוט לא משמיע הברות שחוזרות על עצמן.
  • בגיל 9 חודשים התינוק לא מנסה לחקות קולות.
  • התינוק לא מגיב כשקוראים בשמו.
  • התינוק מגיב באותה צורה לאנשים מוכרים ולאנשים זרים.
  • התינוק לא מגלה עניין במשחקי "קו-קו".

מתי לחשוד שלתינוק יש ליקוי שמיעה?

  • כשאתם מזהים איטיות בתגובה שלו לקול שלכם.
  • כשאין תגובה מצד התינוק כאשר אתם לא נמצאים ישירות בטווח הראייה שלו.
  • כשהתינוק מגיב בבהלה או בבכי כאשר מתייצבים מולו באופן פתאומי, וייתכן שהסיבה היא שהוא לא שמע את קולות הצעדים המתקרבים אליו.
  • כאשר אין אצל התינוק מלמול הברתי.

ציוני דרך התפתחותיים

נורות
אזהרה

טיפים להורים

קריאה מעשירה

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

דילוג לתוכן