סרגל התפתחותי
התפתחות תקינה
בחר את גיל הילד
1
שנים
2
שנים
3
שנים
4
שנים
5
שנים
6
שנים
אבני הדרך ההתפתחויות בתחום התקשורת בגיל 1
- התינוק מתיישב ללא עזרה.
- התינוק זוחל קדימה על גחון.
- התינוק עומד עמידת שש וזוחל זחילת שש.
- התינוק עובר מישיבה לזחילה ולשכיבה על גחון.
- התינוק מתרומם לעמידה.
- התינוק משייט (CRUISING) כלומר הולך תוך כדי תמיכה ברהיטים.
- התינוק חובט שתי קוביות זו בזו.
- התינוק מכניס חפצים לתוך מיכל ומוציא חפצים מתוך מיכל.
- התינוק משחרר חפצים שהוא אוחז בידיו מרצונו החופשי.
- התינוק נהנה לחוש מרקמים שונים ואוהב לגעת בחומרים שונים.
- התינוק נהנה למוטט מגדל של קוביות.
- התינוק חוקר חפצים ע"י ניעור שלהם, זריקה או חבטה בהם.
- התינוק חוקר חפצים ע"י הסתכלות, מישוש והכנסתם לפה.
- התינוק מוצא חפץ חבוי בקלות.
- בגיל 10 חודשים התינוק תופש את רעיון החיקוי והוא יכול להתבונן על פעולה שנעשית ולנסות לחקות אותה.
- התינוק מתחיל להשתמש בחפצים בצורה מותאמת למשל שתיה מכוס, מברשת שיער.
- התינוק מתחיל ללמוד הקשר של "סיבה – תוצאה".
- התינוק מגיב לשמו.
- התינוק יוצר קשר עין.
- התינוק מחקה קולות כדי למשוך תשומת לב.
- התינוק מחקה מחוות.
- התינוק מפתח העדפה לאנשים ולחפצים מסוימים.
- התינוק מתבונן בתמונה או בחפץ מתאימים כשמצביעים או מסתכלים לעבר אותו חפץ.
- הפעוט יכול להתמקד באותה פעילות לפחות במשך דקה.
- הפעוט עשוי להיות ביישן או רגזן בנוכחות אנשים זרים.
- לפעוט תיתכן עדין חרדת פרידה ולכן בוכה כאשר הורה יוצא מטווח ראייתו.
- הפעוט מתחיל לבדוק גבולות.
אבני הדרך ההתפתחויות בתחום התקשורת בגיל 2
- הפעוט רץ בבטחה, בלי להיתקל במכשולים בדרך.
- הפעוט מושך ודוחף קדימה צעצועים גדולים על גלגלים.
- הפעוט מטפס על רהיט ( ספה, כורסה) ויורד ממנו ללא עזר.
- הפעוט בועט בכדור.
- הפעוט נעמד על קצות האצבעות ללא תמיכה.
- הפעוט מכניס פטריות ללוח תואם.
- הפעוט מדפדף בספר קשיח.
- הפעוט משרבט בחופשיות שרבוט מעגלים ונקודות.
- בגיל שנתיים הפעוט בונה מגדל בן 6-4 קוביות.
- הפעוט מזהה בתמונות אנשים מוכרים.
- בגיל שנתיים הפעוט מכניס עיגול, ריבוע ומשולש למסגרות שלהם.
- הפעוט מוצא חפץ שהוחבא. קיימת קביעות אובייקט.
- בגיל שנה וחצי אומר 3 מלים מלבד "אמא" או "אבא".
- בגיל שנה וחצי הפעוט יצביע כדי לבקש משהו.
- בגיל שנה וחצי הפעוט מחקה קולות ומילים.
- בגיל שנה וחצי הפעוט מבין הוראה פשוטה ללא צורך במחווה. למשל יתן לך את הכדור כשתאמר "תן לי את זה".
- בגיל שנה וחצי הפעוט יזהה שמות של חפצים מוכרים. למשל הוא יסתכל על החפץ או יצביע על תמונה בספר
- כשתקרא בשם אותו חפץ.
- בגיל שנתיים הפעוט מביע את עצמו במשפטים בני 4-2 מילים.
- בגיל שנתיים לפעוט יש אוצר מילים של מעל 50 מילים.
- הפעוט מדבר בצורה מובנת כך שגם אדם זר יבין לפחות מחצית מדבריו.
- בגיל שנתיים הפעוט כבר יודע להשתמש במילה "אני".
- בגיל שנתיים יודע להביע "לא" כשהוא לא רוצה משהו.
- הפעוט משתמש במגוון מחוות כדי לתקשר.
- הפעוט מצליח למלא שתי הוראות פשוטות ברצף (למשל, "קח את הכדור ושים אותו על השטיח").
- הפעוט מגלה עצמאות רבה יותר ומודע יותר לנפרדות שלו מאחרים.
- הפעוט מפגין התנהגות מתריסה ("מרדנית"). הוא בודק גבולות בכך שהוא עושה דווקא דברים שנאמר לו לא לעשות, או כאלה שאסור לעשות.
- הפעוט חווה את עצמו כמי שנמצא במרכז העולם וחושב שהכול סובב סביבו.
- הפעוט מחקה מבוגרים וילדים גדולים ממנו.
- הפעוט מתחיל לשחק במשחקי העמדת פנים (PRETEND).
- הפעוט משחק לצד ילדים אחרים ומתחרה עם ילדים אחרים על צעצועים.
אבני הדרך ההתפתחויות בתחום התקשורת בגיל 3
- הילד קופץ עם שתי הרגליים ממדרגה נמוכה.
- הילד רוכב על תלת אופן לכל הכיוונים.
- הילד יכול לעמוד וללכת על קצות אצבעותיו.
- הילד עולה ויורד מדרגות באופן עצמאי גם תוך כדי החזקת חפץ ביד.
- בגיל שנתיים הילד אוכל בעזרת כפית באופן עצמאי ללא קושי ובגיל שלוש שנים גם בעזרת מזלג.
- הילד מעתיק צורה של עיגול באופן עצמאי.
- בגיל שלוש שנים גוזר לאורך קו ישר קצר.
- הילד מסוגל לסובב ידית, לפתוח ולסגור מכסה באופן עצמאי.
- הילד מרכיב פאזל בעל 4-3 חלקים.
- הילד ממיין חפצים לפי צורה, גודל וצבע.
- הילד מבין משמעות של הפכים בסיסיים לדוגמה גדול/ קטן, יום/לילה.
- הילד מבין ומשיים מושגים של צבעים וצורות.
- בגיל שלוש הילד יודע לספור עד 10.
- הילד יודע להפעיל צעצוע מכני.
- בגיל שלוש שנים בעל אוצר מלים של 250 מלים.
- הילד יודע להגיד מהו שמו.
- הילד משתמש בצורת יחיד ורבים.
- הילד יודע לשיים שם פעולה שהוא רואה בתמונה.
- הילד מדבר בצורה מובנת כך שגם אדם זר יבין לפחות שלושת רבעי מדבריו.
- הילד מבין וממלא הוראה שמורכבת משני שלבים ללא מחוות. לדוגמה: "קח את הכדור ושים בתוך הקופסה".
- הילד מבין ויודע לענות על שאלות פושטות של "מה?, מי? איפה?
- הילד בהדרגה לומד לבצע מגוון פעולות באופן עצמאי.
- הילד בודק גבולות ובוחן את תגובת הסובבים אותו.
- בגיל שלוש שנים מסוגל להיפרד בקלות מההורה.
- הילד נהנה לעזור למבוגר במטלות שונות.
- הילד מגלה הבנה לגבי הצורך בחלוקת חפץ עם אדם אחר.
- הילד מגלה חיבה כלפי בני משפחה וחברים.
- הילד שמח לשחק לצד ילד אחר ולעתים גם בשיתוף פעולה עם ילד אחר.
- הילד משחק עם ילד אחר פעילות משחקית שמשלבת מוטוריקה כדוגמת תופסת.
אבני הדרך ההתפתחויות בתחום התקשורת בגיל 4
- הילד עולה ויורד במדרגות בלי עזרה ( אפילו בריצה).
- הילד מטפס על סולם או על עץ.
- הילד עומד על רגל אחת במשך 3-5 שניות.
- הילד רוכב על אופני איזון.
- הילד מצייר דמות שכוללת 3-4 פריטים (עיניים, אף, פה, ידיים וכדומה).
- הילד מעתיק צורת צלב ומפגין יכולת של חצית קו אמצע.
- הילד גוזר קו ישר ללא קושי תוך שימוש יעיל במספריים.
- בגיל שלוש וחצי בונה מגדל בן 9 קוביות ובגיל ארבע שנים מגדל בן 10 קוביות ויותר.
- הילד משיים לפחות ארבעה צבעים בסיסיים.
- הילד מרכיב פאזל בן 6-4 חלקים.
- הילד סופר עד 20 ויודע למנות עד 5.
- הילד מסוגל לזכור ולספר בעצמו סיפור מוכר.
- הילד מבין את המושגים "אותו דבר" ו"שונה".
- בגיל 4 שנים הילד יודע לנסח משפטים בעלי 6-5 מלים וכן רצף של 3-2 משפטים בשיחה.
- הילד יודע להגיד את שמו המלא, את גילו והיכן הוא גר.
- הילד מבין וממלא הוראה שמורכבת משלושה שלבים.
- הילד מביע את עצמו בשפה מדוברת ברורה.
- הילד מדקלם שיר ומספר סיפור באופן עצמאי ללא קושי.
- הילד מפגין סקרנות לגופו ולגוף של אחרים.
- הילד יודע לזהות מגוון רגשות מעבר לרגשות הבסיסיים של שמחה, עצב וכעס גם אם עדיין לא ידוע לשיים אותם.
- הילד מנסה למצוא דרכים לפתור ויכוח או חוסר הסכמה.
- הילד משחק בשיתוף פעולה ובהדדיות עם ילדים אחרים.
- הילד מגלה ענין להתנסות בחוויות חדשות או להכיר מקומות חדשים.
- הילד מבין את משמעות המושג "תורות" במשחק.
- מבין את מושגי השייכות ("שלי", "שלך") ומצליח לחלוק חפצים עם חברים.
- הילד משחק משחקי דמיון של העמדת פנים עם חברים דמיוניים או עם צעצועים. כושר ההמצאה שלהם במשחק הולך וגדל. הם מחקים סיטואציות מהחיים האמיתיים.
אבני הדרך ההתפתחויות בתחום התקשורת בגיל 5
- הילד קופץ על שתי רגליים קדימה, אחורה והצידה.
- הילד מסוגל לדלג.
- הילד רוכב על אופניים עם / בלי גלגלי עזר.
- הילד פושט בגדים ולובש בגדים עצמאית. עדיין זקוק לעזרה עם רוכסן, כפתור ולחצנית.
- הילד משתמש בסכו"ם בצורה מלאה וטובה כולל שימוש בסכין.
- הילד מגלה שליטה טובה בכלי כתיבה ובמכחול כאשר הוא אוחז אותם ביד אחת ובנייר ביד השנייה.
- הילד צובע תמונות כמעט מבלי לצאת מגבולות של קווי המתאר של הציור.
- הילד משחיל חרוזים קטנים על שרוך.
- הילד משחיל חוט במחט גדולה ויכול לבצע מספר תפרים.
- הילד מצליח למיין חפצים בצורה טובה הן לפי גודל, צורה וצבע וגם לפי קבוצות שייכות.
- הילד מבין ומפנים שסמל מיצג דבר מציאותי.
- הילד זוכר חלקים מסיפורים.
- הילד מפתח חוש הומור.
- הילד מונה באופן חד ערכית את האצבעות עם האצבע של היד הנגדית.
- הילד תופס תהליך שמורכב מרצף של מספר שלבים.
- הילד מביע עצמו במשפטים פשוטים, מחוברים ומורכבים.
- הילד מביע את עצמו בדיבור שוטף תוך שימוש נכון בתחביר.
- הילד מתעניין במלים מופשטות ובמלים שלא מכיר את משמעותן ולומד להשתמש בהם בצורה מותאמת.
הילד יודע לחרוז מלים. - הילד מתאים את דפוסי השיחה בהתאם לנמען השיחה. כך למשל יביע עצמו במשפטים קצרים בשיחה עם ילד צעיר ממנו.
- הילד ממציא סיפורים ומשתף אחרים במחשבות שלו.
- הילד מסוגל להתווכח גם אם לא בהכרח נותן טיעונים הגיוניים.
- הילד משחק דרמטי מתמשך ומתפתח עם חברים בני גילו ללא צורך בנוכחות מבוגר בסביבתו.
- הילד רוצה למצוא חן בעיני חבריו. משתף פעולה רוב הזמן עם חברים למשחק.
- הילד משחק משחקים בעלי אופי תחרותי ומוכן יותר להסכים לשחק בהתאם לחוקים ולכללים.
- הילד בעל יכולת ויסות טובה של דחיית סיפוקים מידיים.
- מבחינת הקשב הילד מסוגל להעסיק את עצמו באותה פעילות במשך כ 10-15 דקות.
- הילד אומר דברים שאסור להגיד (למשל מלים גסות, קללות) על מנת לבחון את הבעות הפנים של הסובבים אותו ולבדוק כיצד יגיבו הסובבים אליו לדברים שאמר.
- הילד מנסה להבחין בין עובדה לדמיון ולעתים הפנטזיה יוצאת משליטה ומתבטאת בגוזמאות ובפרץ של רעיונות דמיוניים.
אבני הדרך ההתפתחויות בתחום התקשורת בגיל 6
- הילד רץ במהירות מבלי ליפול ויכול תוך כדי ריצה להרים חפצים מהרצפה.
- הילד עומד על רגל אחת במשך 10 שניות תוך שמירה על שווי משקל.
- הילד קופץ על רגל אחת לאורך 6 מטרים בגיל 6.
- בגיל 5 שנים הילד מעתיק משולש ובגיל 7-6 צורת מעוין.
- הילד מעתיק שתי צורות פשוטות שקיימת ביניהם חפיפה כלשהי.
- בגיל 6 שנים הילד כותב את כל המספרים 10-1.
- הילד בעל קואורדינציה טובה לצחצוח שיניים ולהברשת שיער באופן עצמאי.
- הילד מרכיב עצמאית פאזל המורכב מ 20 חלקים.
- יודע להגיד את שמו, כתובת מגוריו, גיל ותאריך יום הולדתו.
- הילד יודע לבצע פעולות חיבור וחיסור סביב כמות של 5.
- הילד יודע לשייך מספר לבין כמות הפריטים בתמונה.
- הילד מבין את המושג "חצי" ו"שלם".
- הילד מתחיל לתפוס את ההבדל בין צד ימין לצד שמאל.
- הילד מתחיל לתפוס את מושג הזמן.
- הילד בעל אוצר מלים מעל 5000 מילים ולומד מדי יום כ 5-10 מלים חדשות.
- הילד יודע לסדר רצף של 5 תמונות ולספר את הסיפור שלהן.
- הילד מתחיל להבין שיש מלים עם כפל משמעות (לדוגמה: כף שהיא כף לאכילה וגם כף יד).
- הילד יודע לשייך ולשיים מלים לקטגוריות שכיחות ומוכרות.
- הילד מצליח לנהל שיחה כמו מבוגר תוך שמירה על נושא השיחה.
- הילד מגלה עצמאות רבה ולעתים אף עצמאות יתר (מבלי להיות מודע לסכנה אפשרית)
- יש חשיבות לקבלה חברתית לילדים בני אותו הגיל והמין. לרב בנים נוטים לשחק עם בנים בעוד שבנות נוטות לשחק עם בנות.
- הילד מבין טוב יותר עבודת צוות קבוצתית (משחקי ספורט קבוצתי כדוגמת כדורסל.)
- המשפחה והיחסים בה עדין מהווים את המרכיב בעל ההשפעה הגדולה והמכרעת ביותר על התפתחות הילד בגיל זה.
- הילד נהיה יותר חברתי ומעדיף לשחק בחברת ילדים תואמי גיל מאשר לבד.
- הילד משחק משחקי קופסה עם כללים וחוקים. עדין אפשרי קושי בהתמודדות עם הפסד/כשלון וניסיון לשנות כללים או להאשים את היריב בכך שלא משחק לפי החוקים.
- הילד מסוגל לעקוב ולנהל שגרת יום ולתפקד במיומנויות יומיומיות.