• לבני האדם יש שמונה חושים שכוללים: מישוש, ראייה, שמיעה, טעם, ריח, מערכת שווי משקל (וסטיבולרית), חישה פרו-פריוצפטיבית (תחושת מיקום המפרקים / שרירים במרחב), חישה אינטרו-צפטיבית  התחושה שמועברת מאיברים פנימיים). הפרעת בעיבוד חושי הינה הפרעה נוירולוגית התפתחותית שמתבטאת בהתנהגויות שמשקפות חריגות בעיבוד הקלט שמתקבל מאחד או יותר מהחושים האלה. התנהגויות אלה גרומות לתחושת מצוקה ופוגעות בתפקוד היום-יומי של הילד. שיור הילדים בעולם עם הפרעה זו הוא כ20 אחוז. הפרעה זו קיימת בשכיחות של כ95% בקרב ילדים על רצף האוטיזם.

  • בהתאם לחוש המדובר ישנם קשיים בעיבוד או בוויסות של אותו חוש. כך למשל בחוש הטעם כמיהה למאכלים בעלי טעמים עזים, בחוש המישוש יהיו כאלה שירצו רק בגדים הדוקים מאוד וקשירה חזקה של שרוכי הנעליים, אחרים עם צורך בגרייה אורלית – ריבוי הכנסה של חפצים לפה, באשר לחוש המישוש נראה רתיעה/ הימנעות ממגע עם חומרים מסוימים (כדוגמת בצק, חול, דשא, צבעי ידיים), רתיעה/ הימנעות ממגע אנושי (כדוגמת חיבוק, ליטוף, ערסול), רגישות תחושתית יכולה להתבטא בהימנעות ממגע של בגדים מחומר מסוים או התגית של הבגד מפריעה להם או סירוב של סירוק / הברשת שיער. רגישות יתר שמיעתית יכולה להתבטא בקושי להיות במקומות של רעש והמולה. ילדים עם קשיים בעיבוד שווי משקל ייהנו להסתובב ללא הפסקה בקרסולה או להסתובב סביב עצמם כמו סביבון ללא הפסקה ולא יחושו מסוחררים. רגישות בחוש הריח יכולה להתבטא בתחושת בחילה / הקאה כשמריחים ריחות מסוימים.

  • אבחון שלרב מבוצע על ידי מרפאים בעיסוק באמצעות כלים פורמליים ובלתי פורמליים וכוללים כלי אבחון, תצפיות ושאלונים קליניים ייעודיים. אחד מהשאלונים הנפוצים האלה נקרא פרופיל סנסורי ומטרתו לאפיין מבין קטיגוריות טיפוסיות שונות את מידת רגישותו ומידת תגובתו התנהגותית של הילד לעיבוד החושי. האם מדובר ברגישות יתר חושית / תגובתיות יתר או בתת רגישות/ תת תגובתיות עם צורך בחיפוש אחר גירוי או תת רגישות / תת תגובתיות עם תגובה פחותה או חסרה לגירוי.

  • לא קיים טיפול תרופתי. הטיפול בעיקרו נעשה על ידי מרפאים בעיסוק או פיזיותרפיסטים. מטרת הטיפול היא לאזן ולווסת את התגובות שמלוות את הילד כתוצאה מאותו עיבוד חושי לקוי. חשיפה הדרגתית לגירויים מסוימים יכולה להקנות לילד הסתגלות התנהגותית לאותו גירוי. המטרה לשפר מיומנויות שבהם הילד לא מצליח משנית לקושי בעיבוד החושי ובהדרגה לאפשר לילד להסתגל לגירוי שאיתו הוא מתקשה בין אם באופן שהוא קולט אותו או מעבד אותו.

  • הילד הלא מותאם – זיהוי הפרעה בעיבוד החושי והתמודדות עמה מאת קרול סטוק קרנוביץ הוצאת ספרים "אמציה".

    ילד רגיש מאוד מאת ד"ר איליין ארון, הוצאת פוקוס.

אבחנות התפתחותיות