• הפרעה נוירולוגית התפתחותית שמתבטאת ביכולת נמוכה לגיל של שמירה על תיאום בין עבודת שרירים שונים בפעילויות של מוטוריקה גסה ועדינה. הפרעה זו הינה מולדת ואינה קשורה להפרעה חושית או מחלה נוירולוגית.
    כתוצאה מכך התנועות של הילד איטיות ומגושמות במגוון פעילויות כדוגמה עליה וירידה במדרגות, רכיבה על אופניים, גזירה ובניה מקוביות.
    השכיחות של DCD בילדים בטווח הגילאים 5-11 שנים הוא 5-6%, כאשר היחס בין בנים לבנות נע בין 2: 1 ו -7: 1 בהתאמה.
    ידוע כי DCD נלווה לרוב עם הפרעות נוירו – התפתחותיות אחרות כגון לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז אשר שניהם כבר נמצאו כקשורים לסיכון מוגבר לקשיים רגשיים – חברתיים הכוללים קשיי השתתפות חברתית, הערכה עצמית נמוכה ודיכאון.

  • ילד מסורבל, ילד עם "ידיים / רגליים שמאליות". ילד שירבה ליפול ולא מפני שלא שם לב למה שנקלע לדרכו, ילד שמתקשה במשחקי כדור, ילד שמתקשה להתלבש באופן עצמאי, ילד שמתקשה מאוד בפעילויות של עבודות יד ויצירה כמו הדבקה, גזירה וציור.
    קושי בשמירה על קצב בעת חיקוי רצף תנועות. הילד מתקשה בתכנון תנועה.

  • קיימים כלי אבחון פורמליים שנעשים על ידי מרפאים בעיסוק ו/או פיזיותרפיסטים שהוסמכו לכך.
    משווים את המיומנויות השונות ביחס לנורמה של בני אותו גיל. אבחון זה נעשה החל מגיל ארבע ואילך.

  • הטיפול ניתן על ידי מרפאים בעיסוק או פיזיותרפיסטים.
    בונים תכנית מותאמת אישית בהתאם לקשייו של הילד.
    תרגול ואמון של פעילויות בתחום המוטוריקה הגסה והעדינה.
    לעתים נדרשת תמיכה של טיפול רגשי שכן לילד יש חשש מהתנסות לצד הקניית תחושת בטחון עצמי ויכולת להתמודד עם תסכול וכשלון.
    טיפול במדיום של מים כמו בהידרותרפיה יכול גם לתרום.

  • ספרות:
    הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD) בקרב מתבגרים אמנדה קירבי, הוצאת "אח" ספרי בעמ.

    הפרעת קואורדינציה התפתחותית מאת : מורבן פ. באל, הוצאת "אח" ספרים בעמ.

אבחנות התפתחותיות